CO-SØFART KALENDER
Jannik Madsen - Metal Søfarts tillidsmands- og bestyrelseskonference, Jørlunde
Ole Strandberg - a-kasse konference, Kobæk Strand
Ole Philipsen – møde DFDS (eftermiddag)
Christian Petersen – syg
FRA MEDIER
Torm opjusterer efter regnskab
D/S Torm opjusterer forventningerne til 2007, og ser nu et resultat før skat på 800-820 mio. dollar mod tidligere 780-800 mio. dollar. Resultatet før skat endte på 739 mio. dollar i første halvår 2007, og det betegnes som "bedre end forventet og meget tilfredsstillende." Resultatet efter skat for første halvår 2007 udgjorde 740 mio. dollar svarende til 4154 mio. kr. Markedsværdien af selskabets flåde inkl. ordrebogen oversteg pr. 30. juni 2007 den bogførte værdi med 1.238 mio. dollar svarende til 17,9 dollar pr. aktie eller 98,6 kr. pr. aktie ekskl. egne aktier.
Danmark får skibsklokke tilbage
Danmark får lørdag tilbageleveret en skibsklokke fra England. Det sker, når markeringen af 200-året for Københavns bombardement åbner - og det er i øvrigt første gang nogensinde, at et krigsbytte leveres tilbage. Orlogsmuseet har allerede stillet et stativ op til at modtage klokken, skriver Forsvaret på deres hjemmeside. Klokken vejer mere end 100 kilo og er næsten en meter høj.
Søfart nr. 35, 31. august 2007
Frigivne gidsler hjemme igen
Sent tirsdag aften landede de fem frigivne gidsler fra »Danica White« i Danmark. De somaliske pirater frigav efter knapt tre måneders kapring skib og besætning efter at have modtaget en løsesum fra rederiet H. Folmer & Co. Hos rederiet svarer direktør Uffe Jensen igen på måneders kritik. Han kritiserer blandt andet dagbladet B.T. for under forløbet at gå piraternes ærinde ved at offentliggøre indhold fra en mail sendt fra skibet med blandt andet størrelsen på løsesummen.
Ny milliardrekord på vej
Danske rederier synes godt på vej mod at sætte ny indtjeningsrekord. Selvom Maersk Line isoleret set hiver en lille milliard kroner i den gale retning er der ingen tegn på, at kursen ikke holdes i mål – der ligner et samlet resultat mellem 25 og 30 mia. kr. Efter skat forstås. Det er endda et tal der skal tages med nogen forbehold, idet bl.a. Torms resultater endnu ikke kendes - ligesom der mangler tal fra en række mellemstore og mindre rederier.
Erria styrker sig kommercielt
Rederiet Erria har styrket sin position i tankmarkedet ved at overtage selskabet Ibex Maritime, der opererer formelt ud af Gibraltar, men som har sine kontorer placeret i Tyrkiet og på Filippinerne. Selskabet har pt. 16 kemikalietankere i drift, herunder et par af Errias egne. -Vi har primært købt Ibex med henblik på at styrke vores kommercielle position i tankmarkedet, fortæller adm. direktør Henrik Andersen fra Erria
Mols-Linien søger endnu en hurtigfærge
Mols-Linien søger ekspansion på tre fronter – en hurtigfærge mere, ekstra plads på Århus-Kalundborg og køb af de tre indenrigs Scandlines-ruter. Samtidig offentliggør rederiet et pænt halvårsresultat trods let vigende trafik. Præcis to år efter, at Mols-Linien vinkede farvel til Incat 91-hurtigfærgen »Mads Mols«, er rederiet på markedet igen for at købe denne færge eller en af den to søstre.
VTS Storebælt kort for folk
Det er trods flere stillingsopslag ikke lykkedes for Søværnets Operative Kommando at få tilstrækkeligt med ansøgere til de ledige stillinger ved VTS Storebælt. I stedet indsættes nu militært ansatte på de ledige poster – en løsning som Søfartens Ledere har accepteret på betingelse af, at den er midlertidig.
Nedtur på PSC-liste i 2006 mod vendepunkt
2006 var ikke et godt år for danske skibe – i hvert fald ikke, når det drejer sig om Port State Control, PSC. Det viser den årlige rapport om havnestatsvirksomheden inden for Paris-MoU organisationen. Danmark droppede fra en tiende til en 11. plads med 12 tilbageholdte skibe sidste år. Men Søfartsstyrelsens direktør Jørgen Hammer Hansen aner lys forude. Indtil videre har kun ét skib været tilbageholdt i år.
Mere fokus på trivsel om bord
Personaletrivsel var på programmet på konferencen Maritim Sikkerhed, Sundhed og Miljø i sidste uge, hvor 250 deltagere fra Det Blå Danmark havde sat hinanden stævne. Og emnet var blandt de, der trak flest tilhørere. Her var flere indlæg til inspiration og andre til nærmere eftertanke.
Himmelbjerget skal ses fra søsiden
I 11 år har Marianne Wiese Madsen og Eigil Meldgaard Nielsen drevet Ry Turistbåde. Som skibsreder i Ry har man ikke kun billettering på sommerens hyggeture, men også vinterarbejde ved beddingen - som en "lodret Zeppeliner". Hele herligheden er nu sat til salg – men ikke for enhver pris.
Valutakurser
Aktiekurser (slutkurser)
D/S Torm: 233,25
APM A-aktie: 70.500
APM B-aktie: 71.300
D/S Norden: 469
DFDS: 780
Mols-Linien: 690